bartoli_sol

Cecilia & Sol - Dolce duello


Cecilia Bartolin uusin äänite perustuu taas kerran hänen innolla
harrastamiinsa musiikinhistoriallisiin tutkimuksiin. Tällä kertaa kohteena
on ihmisäänen ja sellon yhteistyö lähinnä barokin aikakaudella.
Ihmisääni ja sello kieltämättä muistuttavat toisiaan poikkeuksellisen
paljon. Sen huomasi jo Domenico Gabrielli, sellisti itsekin, jonka aaria
oratoriosta San Sigismondo on tämän levyn varhaisin sello obbligaton
käsittävä teos vuodelta 1687. Sitä seuraavat 1700-luvun alkupuolen
samantyyppiset aariat, joista kolme kappaletta, kaksi Antonio Caldaran
ja yksi Nicola Porporan, saavat tässä äänitteessä ensiesityksen levyllä.
Teokset on löydetty Itävallan kansalliskirjastosta.
Levy sisältää hieman rauhallisempaa musiikkia, joskin mukana on myös
muutama aaria, jossa Bartolin pyrotekniikka pääsee oikeuksiinsa.
Bartolin ääni ei juuri ole muuttunut, vaikka hän on ollut julkisuudessa
aikansa merkittävimpiin laulajiin kuuluvana jo yli kolmekymmentä vuotta.
Se on käsittääkseni osoitus siitä, että hän on luonut uransa järkevästi
olemalla laulamatta mitään osia, jotka hänen äänelleen eivät sovi
(Carmenia ym. on tarjottu). Esitykset hänen osaltaan ja myös nuoren
argentiinalaissyntyisen sellistin Sol Gabettan osalta kuulostavat aivan
erinomaisilta.
Orkesterina on Cappella Gabetta, jota johtaa Solin veli Andrés Gabetta.
Moitteettomia esityksiä. Äänitteelle ei ole ilmeisestikään löytynyt
tarpeeksi materiaalia muuten kuin ottamalla tavallaan bonukseksi
Boccherinin sellokonsertto, jossa solistina on tietenkin Sol. Mozartin Don
Giovannista olisi kyllä löytynyt Zerlinan aaria sello obbligaton kera. Sen
Bartoli on kylläkin levyttänyt varhaisessa äänitteessä.
Oheismateriaali on tietomäärältään vallan vaikuttava. Yksi miinus:
pitääkö siinä mainita taiteilijoiden pukujen suunnittelijat, stylistit ym.??

MU